GivingTuesday 2017

Tirsdag 28. november 2017 var første gang Giving Tuesday ble feiret i Norge. Unikt for den norske versjonen av Giving Tuesday var at man valgte å gå ut med en stor influencer-kampanje. 11 av Norges Innsamlingsråds medlemsorganisasjoner ble satt sammen med 63 norske YouTubere for å skape blest rundt denne dagen. Dette resulterte i at organisasjonene nådde bredt ut til den yngre målgruppen. I tillegg til å dele YouTube-videoene i egne kanaler, ble det også arrangert en sending fra DNBs lokaler i Bjørvika.

Beste nykommer

Giving Tuesday Norge ble kåret som beste nykommer i 2017. På en måling utført av IPSOS (ipsos-lenke) kom det frem at den totale kjennskapen til Giving Tuesday i befolkningen lå på 42 prosent.


De deltakende organisasjonen i 2017 var:

  • Barnekreftforeningen
  • Det norske misjonsselskap (NMS)
  • Foreningen for hjertesyke barn
  • Kirkens Nødhjelp
  • Kreftforeningen
  • Mental Helse
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen
  • Regnskogfondet
  • Redningsselskapet
  • Redd Barna
  • Sykehusklovnene

Fra hovedsendingen på selve dagen